#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد607

 

«وَهم» یا «فَهم»؟! 

 

من چه بسیار «افرادی پریش» و «مردمی ساده اندیش» را دیدم 

که از «گُمان های موهوم» و «پُژهان های مشئوم»خود

«بتواره هایی مطلوب» و «رُخساره هایی محبوب» می سازند

و عمری آن ها را در ذهن خود «عامیانه می پرورند»

و «متعصّبانه می پرستند»!

 اینان «وَهم» را به جای «فَهم» تقدیس می کنند

و «شور» را به جای «شعور»!

این «گمانگرایان گول» و «پندارمداران ملول» 

از «آموزه های عالی دین» و «فُروزه های متعالی آیین»

 «رسومی تشریفاتی» و «مراسمی خرافاتی»«می سازند» 

و عمری بدان «می پردازند».

اینان از «دینِ کمال آفرین»،«پَژوینِ نفرت و نفرین» می آفرینند.

 بدین گونه «فطرت پاک» و «طینت طربناک» انسان ها را 

در «یقین،زار» و از «دین،بیزار» می کنند! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

پُژهان:آرزو،غبطه،آرزوی داشتن چیزهای خوبی که دیگران دارند  

مشئوم: نامبارک،بدیُمن،بدشگون

وَهم: تصور،خیال،گمان،پندار

فُروزه:فروغ،روشنی،روشنایی

گول:ابله،نادان،احمق

پَژوین: پلید،چرکین،چرک آلود

زار: ناتوان،رنجور،ضعیف،نحیف،لاغر،خوار،زبون،درمانده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1396 | 12:42 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد606

 

«کوکب نورانی امید» در «شب ظلمانی تردید»! 

 Image result for ‫سختی ها‬‎

«بالاترین مرحله دین» و «بلندترین درجه یقین» ،

«خوشنودی از پیشامدهای ناخوشایند» 

و «خوشحالی از رویدادهای سوزمند» است.

آن که «دل را به دلدار» می سپارد و «داد را به دادار»،  

هر «شوری را شیرین» می یابد و هر «نیشی را نوشین».

جان خود را در کوره «سختی های مذاب می گدازد» 

و از آن «اکسیر ناب می سازد».

در «شب ظلمانی تردید»،«کوکب نورانی امید» را «می جوید»

و در «نهان زندان زوال»، «پلّکان نردبان کمال» را «می پوید»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

دادار:داددهنده،دادگر،عادل،آفریننده،آفریدگار

 اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسم را تغییر دهد

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 30 ارديبهشت 1396 | 6:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد605

 

«مایه زوال» یا «سرمایه کمال»؟!

Image result for ‫پول‬‎

«برترین مردُم» در بهره مندی از«بهترین تنعُّم»

کسی است که دنیا را نه «آرایه ارزش»، که «مایه لغزش» خود بداند.

من هیچ «جوان بزرگوار» و «انسان کرامت مدار» را ندیدم 

مگر این که دنیا را «پَست انگاشت» و «عامل شکست پنداشت»؛ 

اما از آن به مثابه «حیله ای مفید» و «وسیله ای سدید»

برای «کسب کمال» و «نیل به وصال» سود جست.  

دنیا می تواند هم «بالِ پرواز» باشد و هم «وبالِ طنّاز».

بنابراین می تواند هم «مایه زوال» باشد و هم «سرمایه کمال»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

تنعُّم: به نعمت رسیدن،به ناز و نعمت پرورش یافتن،مال و ثروت پیداکردن

حیله: چاره گری،قدرت و توانایی بر هرگونه تدبیر

وبال: سختی، عذاب، سوء عاقبت، وخامت امر

طنّاز: فسوس کننده،مسخره کننده،شوخ و پُرناز

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 29 ارديبهشت 1396 | 6:28 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد603

 

«نقد نگرش» و «نقل نگارش»

Image result for ‫شطرنج‬‎

من «صفحه شَطرَنج زندگي» و «صحیفه توان سنج اَرزَندگی» را دیدم 

که همه «مُهره هاي نگرانی»من، «ماتِ مِهرباني» شما شدند 

و من «دل را به شما باختم» و «فضایل را از شما شناختم» ؛ 

شما كه با «طبع نقّاد» و «ذهن وقّاد» خود 

  «نگرشم را نقد» و «نگارشم را نقل»  مي كنيد .

  این شمایید که «پناه می گشایید» و مرا «راه مي نماييد».

شما که در «عرصه حکمت» و «قلمروی معرفت»،

«سبویی از آب» و «سبدی از آفتاب» در دست دارید،

و به هر «حنجره نزدیک» و «پنجره تاریک»

«جرعه ای از سرور» و «شاخه ای از نور» می بخشید،

همچنان با «رهنمودهای ارزنده» و «نقدهای سازنده»  

این قلم را «دست گیرید» و به «حضور بپذیرید»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

صحیفه: نامه،ورق کتاب،کتاب کوچک،روزنامه

مات: سرگردان،حیران،مبهوت،سرگشته/در اصطلاح شترنج شاه را می گویند هنگامی که گرفتار شود و راه گریز نداشته باشد

نقّاد: سره کننده و جداکننده خوب از بد

وقّاد: بسیار فروزنده،فروزان،بسیار روشن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1396 | 7:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  استفاده ابزاری از باورهای دینی

#شفیعی_مطهر

Related image

زمانی به ما گفتند احمدی نژاد منتخب امام زمان(عج) است و ما به عشق امام معصوم به او رای دادیم.حالا که می بینیم هر چه فساد و بدبختی و خیانت به بیت المال صورت گرفته ،ریشه در مدیریت غلط آن زمان بوده است. حالا ما مانده ایم که فلسفه انتظار مصلح را چگونه برای فرزندانمان توضیح دهیم! 

فرزندان ما می گویند: وقتی نماینده امام زمان(عج) که اطاعت از او به منزله اطاعت از خدا !!!بوده،این همه خرابکاری کرده،وقتی خودش بیاید،(العیاذ بالله)چه خواهد کرد؟!

حالا نماینده امام رضا(ع) پای در رکاب کرده تا برنامه ناتمام سلف خود را به اتمام رساند!

آیا استفاده ابزاری از باورهای اعتقادی مردم بر اساس و بنیان دین پاک الهی لطمه نمی زند؟!

استفاده ابزاری از مقدسات دینی عمری به درازای خود دین و تاریخ سلطه طلبی بسیاری از خودکامگان دارد.  

Image result for ‫مدیریت امام زمانی احمدی نژاد‬‎

در این زمینه نظر مرحوم آیت الله بروجردی را بخوانیم.

«فکر آیت الله بروجردی در باب دین چنان هوشمندانه بود که نمی پسندیدند کوچک ترین گردی بر دامان دین نشیند. 

صادق طباطبایی در کتاب خاطرات خود این گونه بیان می کند :

"در یکی از روزهای بهار سال 31 که نوجوانی 9 ساله بودم ،گروهی از طلبه های جوان و سیاسی از تهران عازم قم شده بودند.... نواب صفوی و یارانش قصد دیدار با آیت الله بروجردی را داشتند که ظاهرا ایشان آن ها را نپذیرفته بودند.از پدرم شنیدم که چند روز بعد که اصحاب آیت الله بروجردی علت این رفتار را از ایشان پرسیده بودند که چرا این افراد را به حضور نپذیرفتید ؟ایشان در جواب می گویند :

"این آقایان می خواهند شاه را بردارند و امثال شما (روحانیان )را جایگزین او کنند. شخصی که ظاهرا مرحوم آیت الله کبیر از علمای بزرگ و از فقهای برجسته بوده است می پرسد ،مگر چه اشکالی دارد؟ آیت الله بروجردی پاسخ می دهد که: 

"بزرگ ترین اشکال آن است که شاه با اسلحه توپ و تفنگ به جان مردم می افتد . با این اسلحه می شود مقابله کرد ، ولی اگر شما به جای او نشستید ،اسلحه شما ایمان و عقاید مردم است که به جان مردم می اندازید .با این اسلحه نمی توان به راحتی مقابله کرد و لذا دین و ایمان مردم به بازی گرفته می شود".

آیت الله بروجردی این چنین از پایمال شدن ایمان مردم می هراسید.

(منبع: نگارستان / سید هادی طباطبایی)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 | 11:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد602

 

 

«تفکّر فعّال» و «تدبّر لایزال»!

 

من «ربات مدرنیسم» را دیدم 

که می کوشید تا دست «انسان ساینتیسم» را بگیرد.

این،آن را «می سازد» و آن،این را «می پردازد». 

در جهان هستی هر «پدیده نغز»، «آفریده مغز» است .

«آرزوی همیشه بشر» داشتن «نیروی اندیشه برتر» است. 

زیرا سرچشمه همه «تحولّات بشری» و «حیات بهره وری»

«تفکّر فعّال» است و «تدبّر لایزال»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------

روبات :یک دستگاه الکترو-مکانیکی یا یک نرم‌افزار هوشمند برای جایگزینی با انسان به هدف انجام وظایف گوناگون است. یک ماشین که می‌تواند برای عمل به دستورهای گوناگون برنامه‌ریزی گردد و یا یک سری کارهای ویژه انجام دهد. به ویژه آن دسته از کارها که فراتر از توانایی‌های طبیعی و سرشتی بشر باشند. این ماشین‌های مکانیکی برای بهتر به انجام رساندن کارهایی چون احساس کردن، دریافت نمودن و جابه جایی اشیا یا کارهای تکراری مانند جوشکاری فراوری می‌شوند. 

مدرنیسم :نوگرایی، که از آن به نام‌های تجدد یا مدرنیسم (modernism) نیز یاد می‌شود، به معنی گرایش فکری و رفتاری به پدیده‌های فرهنگی نو و پیشرفته‌تر و کنار گذاردن برخی از سنت‌های قدیمی است. نوگرایی فرایند گسترش خردگرایی در جامعه و تحقق آن در بستر مدرنیته است. نوگرایی یا مدرنیسم، گستره‌ای از جنبش‌های فرهنگی را توصیف می‌کند،که ریشه در تغییرات جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد . این واژه مجموعه‌ای از جنبش‌های هنری، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی را که در این دوره زمانی رخ داده‌اند، دربردارد.

ساینتیسم : یا سیانتیسم به معنی علم‌گرایی (به انگلیسی: scientism) دیدگاهی فلسفی است که روش‌های علوم طبیعی را برتر از تمامی روش‌های جستجویی انسانی می‌داند. علم‌گرایی تنها روش‌های تجربی و استدلالی را جهت توضیح تمامی ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و روانی قابل قبول می‌داند.

پرداختن:جلادادن و آراستن،ساختن،مرتّب کردن

نغز: خوب،نیکو،لطیف،بدیع،هر چیز عجیب و بدیع که دیدنش خوش آیند باشد

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 | 10:8 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

 اگه بشه،چی میشه؟!!(طنز)

 

#شفیعی_مطهر

 

گفت: دارم بار سفر رو می بندم!

گفتم: به سلامتی ایشالّا ! کجا؟

گفت: ایران!

گفتم: مگه الان کجا هستی که می خوای بری ایران؟!

گفت: این ایران که نه!

گفتم: پس کدوم ایران؟ما یه ایران که بیشتر نداریم!

گفت: نه! من می خوام برم ایرانی که کاندیداهای ریاست جمهوری توصیفش می کنن!

گفتم: خب! اون ایران کجاست؟چه جوریه؟

گفت: توی اون ایران همه چیز ارزونه! پر از نقل و نباته! کشور گل و بلبله! به همه ایرونیا هر ماه 250هزار تومان یارانه میدن! علاوه بر اون مبلغی هم کارانه میدن! دیگه بیکار پیدا نمیشه!دیگه هیچ خانواده ای بدون خونه و زندگی نیست. به همه بی خونه ها مسکن میدن.

درآمد همه مردم 2/5 برابر این ایران میشه!از همه مهم تر اصلا دیگه فساد دیده نمیشه! همه مفسدان اقتصادی و اجتماعی محاکمه و مجازات میشن! همه دولتمردا پاکدست و درستکار و راستگو میشن!و....

گفتم: خواب دیدی؟ خیر باشه! تو مطمئن هستی که اون ایران همین طوری میشه که تو میگی؟!

گفت: خب، کاندیداها میگن دیگه! مگه ممکنه دروغ بگن؟ اگه دروغگو بودن که صلاحیتشون تایید نمی شد!

گفتم: خدا کنه این طور بشه! 

گفت: یعنی نمیشه؟ولی اگه بشه چی میشه؟!

گفتم : میگن یه نفر یه قاشق ماست برده بود کنار دریا. اونو توی آب دریا می زد و تکون می داد!

بهش گفتن: چه می کنی؟

گفت: می خوام همه آب های دریا رو تبدیل به دوغ کنم!!

می دونم نمیشه! ولی اگه بشه،چی میشه؟!!

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396 | 11:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد601

 

  «شگرف ترين شكاف» و «ژرف ترين انحراف»

 Image result for ‫فقرو گرسنگی‬‎

     

فقر،گرسنگي و بي عدالتي  «شگرف ترين شكاف» 

و «ژرف ترين انحراف» در مسير حركت جامعه بشري است. 

تا زماني كه در همه جوامع بشري«گروهي غني و برخوردار» 

و «انبوهي فقير و بيمار»باشند، 

  نه كسی «روي آسايش» می بیند و نه «آرزوی آرامش».

جامعه انسانی «پازلی پیوسته» و «شمایلی شایسته»است؛ 

هر قطعه «نقّاشی مُستقلّ» است و «نقشی مُکمِّل» دارد!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

شمایل:(جمع شمال و شمیله):طبع ها،خوی ها،در فارسی به معنی شکل و صورت

نقّاش: صورتگر،پهره پرداز،نقش آفرین

مُکمِّل: کامل کننده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396 | 7:2 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 


 

 شهر شلوغ و وعده های دروغ!!


 

#شفیعی_مطهر


 

گفت: گاهی شنیدن وعده های شیرین هم به آدم حال میده،گر چه دروغ باشه!

گفتم: مثلا چی؟!

گفت: مثلا برخی کاندیداهای ریاست جمهوری به قدری وعده های نان و آبدار میدن که آدم دلش نمیاد باور نکنه!آدم لااقل میتونه در عالم خیال با اون دروغ ها حال کنه! 

گفتم:هیچ میدونی وقتی از عالم خیال میاد بیرون و واقعیت تلخ عدم تحقق وعده ها رو حس میکنه،چه حالی بهش دست میده؟!

گفت:مثلا چی میشه؟
 گفتم: این گونه افراد سیاستمدار را کسی می دانند که بتواند با وعده های پوچ مردم را بفریبد و آرایشان را به دست آورد!

و جالب تر این که کسی را سیاستمدار ماهر و سَیّاس می دانند که پس از عدم اجرای وعده هایش بتواند با آوردن هزار و یک دلیل ثابت کند که چرا وعده ها انجام نشد!! البته اگر حافظه تاریخی ملت آن وعده ها را فراموش نکرده باشد!!

اعلي حضرت هردمبيل پادشاه شهر هرت در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد.

هنگام بازگشت سرباز پیری را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می داد.
از او پرسید : آیا سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت :

چرا ای پادشاه ، اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم.
هردمبيل گفت : من الان داخل قصر می روم و می گویم یکی از لباس های گرم مرا برایت بیاورند.
نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر این وعده را نیز چون سایر وعده هایش فراموش کرد.

صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود :

ای پادشاه، من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل می کردم؛ اما وعده لباس گرم تو مرا از پای درآورد.

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 



موضوعات مرتبط: قصه هاي شهر هرت

تاريخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1396 | 8:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد600

 

«خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت»

 Image result for ‫رعد و برق‬‎

من آسمان شهر را «بسی آشفته» ؛

و مردمان را «بسيار خفته» دیدم. 

آما «رَخشِ آذرخش» چون «دُرخش» را «آغازد»،

بسانِ «مِهر» بر «سینه سپهر» «می تازد».

 «صدای تُندِ تُندر» و «صلای شورانگیزِ شَرَر»

سرانجام «خُفتگان را بیدار» و «آشُفتگان را هُشیار» می کند!

ای کاش بلایای اجتماعی و فرهنگی نیز چون «بلای اعتیاد» و «بلوای فساد»

«غُرّشی چون تُندر» و «یورشی چون شَرَر» داشتند! 

و «خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت» را

بیدار و هشیار می کردند!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------- 

آذرخش: برق،صاعقه

دُرخش: روشنی،روشنایی،فروغ،برق

تُندَر : رعد،غُرّش ابر،هر چیز غُرّنده

صلا: آتش،آتش عظیم،فراخواندن مردم برای انجام کاری

شَرَر: شرار،جرقّه،آنچه از آتش به هوا بپرد

بلوا:بلیه،مصیبت،سختی،آشوب و غوغا

رخوت:نرمی و سستی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1396 | 7:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد598

 

«آزمونِ انتظار» یا «قانونِ بهار» 

 

               ویژه نیمه شعبان 

من چون «مکتب انتظار» و «مذهب ایثار» را دیدم ، دانستم:

با جور و جمود و جـــهل باید جنگید
تاپاک شودجهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشـــکاند
یا سرخ به خون خویــش باید غلتید  

 

من در «قاب انتظار»، «سيماي زيباي عشق و اميدِ بهار» را ديدم و فهميدم:

بنيان كاخ هستــــــي انســــان پاكــــزاد          

  بر عدل و عقل و علم بنا مي توان نهاد

 با اين سه«عین»بکن ریشه سه«جیم»

جور و جمود و جهل سه عفــریت بدنهاد  

 

من در «قاموس انتظار ظهور»، «صد اقيانوس سرشار نور» را ديدم و آگاه شدم كه:

من قطره ام اما به سر سوداي اقــــيانوس دارم

من واژه ام اما به دل صد دفــــتر قامــــوس دارم

در عرصه انديشه مي رزمم سلاحم كِلك و كاغذ

در ظلمت جور و جمود و جهل يك فــــانوس دارم 

 

من «منتظر ظهور» و «چشم به راه نور» را ديدم 

كه چونان شمع «مي سوخت» ، اما هماره و هميشه «نور مي افروخت» . 

مشتاقانه به او گفتم:

بسوز امروز اي قُقنوس مظلوم

كه از سوز تو عــدل و داد خيزد

به فـــــردا از دل خاكــــستر تو

هــــزاران خوشـــه فرياد خيزد 

 

 من «آزمونِ انتظار» را «قانونِ بهار» ديدم و يقين كردم كه:

حتي اگر «حجمِ عظيمِ ظُلمت» و «هَجمه حجیم ضلالت» 

در «تمام طول شب»،حتی «به نام مقبول مذهب» 

از هر «حنجره باريك» و «پنجره تاريك» فرياد برآورد: مرگ بر آفتاب!!  ...

اما آفتاب طلوع خواهد كرد به «گاهِ خويش» و از «بارگاهِ خويش»!

سحر گه هر مناره داد مي زد

طلــــوع نور را فـــــرياد مي زد

همين فرياد را شــــمع دل من

همه شب بر سر بيداد مي زد

فرخنده زادروز «مُنجي حق باوران» و «رهبر ستم ستيزان» تاريخ 

بر همه «انسان هاي اميدوار» و «منتظران بهار» مبارك باد! 

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

کِلک: نی،قلم نی،قلم

قُقنوس: مرغی افسانه ای که در پایان عمر هزارساله خود در هیزم افروخته خود می سوزد و فرزندش از خاکستر او برمی خیزد

هَجمه: هجوم،حمله

حجیم: دارای حجم،بزرگ حجم،ستبر،ضخیم

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 22 ارديبهشت 1396 | 8:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد596 )  


«نمود یاری» و «نماد وفاداری»

 

 «گردش گل آفتاب گردان» در «گذران روزان و شبان»، 

«نمود یاری» و «نماد وفاداری» است.

او روزها از عشق خورشید «می سوزد»،

ولی باز چشم در چشم معشوق «می دوزد»

و شب ها در «غیاب محبوب» و «آفتاب مطلوب»

غمگنانه «با فراق می سازد» و «با اشتیاق سرفرو می اندازد»، 

تا  «دیدگان بیگانه» و «چشمان عاشقانه» ستارگان 

«جمالش را نبينند» و «گُلِ وصالش را نچینند» .

 چه زیباست «یاران راستین» و «مشتاقان نازنین»

که عاشق صادق را «قدر بدانند» و او را با «غدر نرانند»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------

غدر: خیانت ،بی وفایی،مکر و فریب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1396 | 7:14 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد595 ) 

«رازِ رَستگی» و «ترازِ همبستگی»

Image result for ‫زنجیر‬‎

من «حلقه هاي زنجير» را چون «حدقه های بصیر» ديدم. 

آن ها زير «برف و باران» و «باد و بوران» «زنگ زدند» ؛ 

اما به همديگر «نيرنگ نزدند». 

حلقه ها به يكديگر «چسبيدند» 

و همبستگي را «تحقُّق بخشيدند». 

«رازِ رَستگی» در «ترازِ همبستگی»است.

 استمرار این همبستگی منوط به پایداری تک تک حلقه هاست.

با گسستن تنها یک حلقه از هزاران حلقه،

«پایداری زنجیر» و «ماندگاری این تدبیر» فرومی پاشد؛

بنابراین «قُدرت هر زنجیر» و «شُوکت هر تدبیر» 

نه به اندازه قُدرتِ «تحمُّل دُرُست ترین»،

که «تامُّل سُست ترین» حلقه است!

 برای «زنجیر همبستگی» و «زنجیره وارستگی»

هر یک از ما «حلقه ای بنیادین» 

و «قطعه ای سرنوشت آفرین» هستیم!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

حدقه :سیاهی چشم،مردمک چشم،چشم خانه،کاسه چشم

تراز: زینت و آرایش،نقش و نگار پارچه

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 | 6:56 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد594

 

گداختنِ «جگر» بر «اخگر»

 

 من «اقیانوسی تماشایی» و «فانوسی دريايي» را ديدم 

كه شبانگاهان هماره چشمانش را «به هر سوی مي گرداند»

و راه گم كردگان را «در هر کوی ره مي نماياند».

من «روشنفکر روشنگر» را چونان این «فانوس مُنوَّر» دیدم،

که نه «داغ واهی» ،که «چراغ آگاهی» هماره در دلش «می سوزد» 

 تا راه ره گم کردگان را «نور افروزد»!

او در «جان نار می سوزد» ،تا در «جهان نور افروزد»!

او نه «زر» بر «آذر»،که «جگر» بر «اخگر» «می گدازد»،

تا از «جمعیّتی ایستا»،«ملّتی پویا» «بسازد»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

 نار: آتش

آذر: آتش

اخگر: آتش،پاره آتش،تکّه هیزم یا زغال افروخته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1396 | 6:33 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد593 )

 

 «جوانمردی» یا «هماوردی»؟!

Image result for ‫جوانمردی‬‎

«رهنوردانِ نبیل» و «جوانمردانِ اصیل»  

کسانی هستند که حتی اگر «بی کس» هم بمانند، «ناکس» نمی شوند. 

جوانمردی نه «تلاشی برای سوداگری»است 

و نه «معاشی برای سودآوری»؛ 

بنابراین آن که در برابر «بخشش»،«می بخشد»

و در ازای «رنجش»،«می رنجد»،

«هماورد»است،نه «جوانمرد»!

بلکه جوانمرد کسی است که «خشونت» را با «رَافَت»پاسخ می دهد 

و «کین ستانی» را با «مهربانی»!

جوانمرد،«غُدّه غَدر» را با «سَعه صدر»تلافی می کند

و «کینه دیرینه» را با «سینه چون آیینه»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------- 

نبیل: نجیب و شریف،دانا و هوشیار

ناکَس:نالایق،نااهل،فرومایه،بدسرشت،بی سروپا 

هماورد: حریف،هم نبرد

غدر: خیانت،حیله کردن،بی وفایی،فریب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1396 | 7:11 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد592 )

 

«سیم خاردار» و «بسیم بی خار» 

 

من سیم خاردار را دیدم که نه «پشت و رو» دارد و نه «رنگ و بو». 

همه را یکسان «می گزد» و یک رنگی را «می سزد».

«سیم خاردار» و «بسیم بی خار» هر دو «یک رنگ»اند و بدون «نیرنگ»!

امّا این «نیش» دارد و آن،«نوش»!

«نوش،شیرین» است و «نیش،زهرآگین»! 

یک رنگی همیشه «مطلوب» است و انسانِ یک رنگ، هماره «محبوب»؛

چه «نوش آفریند» و چه «نیش را گزیند»؛

امّا امان از «خوی دورنگی» و «جادوی نیرنگی»! 

«انسان دورنگ»،«انبان نیرنگ» است!

نه از «نیش او می توان رَست» 

و نه به «نوش او می شود دل بست»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

بسیم: آدم خنده رو،خندان،گشاده رو،خوش برخورد

انبان:کیسه بزرگ

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 16 ارديبهشت 1396 | 7:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد591

 

«درک» یا «ترک»؟

 

انسان

 «دوست صدیق» و «یار شفیق» کسی است  

که در رویارویی با «موج شوربختی ها» و در «اوج سختی ها»  

  انسان را «درک» کند،نه «ترک».

دوستی هایی «می پاید» و ماندگاری را «می شاید»

که بر پایه «یگانگی در هدف»،نه «بیگانگی با شرف» بنیان نهاده شود.

دوستی های هدف مدار بر پایه «پیوندی آسمانی» و «پیمانی آرمانی»

همواره «نماد رشد و رشاد را می جوید»  

و «چکاد ارشاد را می پوید»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

  رشاد: به راه راست رفتن،راستی و ایستادگی و پیروزی

ارشاد: راه نمودن،رهبری،راهنمایی 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1396 | 5:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد589

 

 «نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»


  در «ارزیابی ارزش ها» و «بی حسابی لغزش ها»،

 مداد پاک کن «نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»است ؛

زیرا او به خاطر «گناه همگنان» و «اشتباه دیگران» خود را کوچک می کند. 

او خود را «مي فرسايد» تا لغزش هاي ديگران را «بزدايد».

این گونه می توان جوانمردیش را «آزمود» و پایداریش را «ستود». 

 بکوشیم تا برای همه انسان ها چون «مسحِ مسیحا» باشیم 

و هماره «خطِّ خطا» را بپوشانیم! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

مسح: پاک کردن،دست مالیدن

مسحِ مسیحا: اشاره به زنده کردن مُرده توسط حضرت مسیح(ع)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1396 | 5:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد588 )

 

«تحقیر نُخبگان» و «توقیر پَخمگان»!

 Image result for ‫نخبگان‬‎

من آن گاه كه «توفان خشم و خروش» و «دهان کف کرده و پرجوش» را 

در «سیمای دریا» و در «نوای آن بی نوا» دیدم ،

دانستم که دريا «دردی جانگداز» در دل دارد و «نبردی دراز» در سر .

دریا بر لب «کف» دارد،اما در دل،«هدف»!

در «درون می جوشد» و در «بیرون می خروشد»!

«جوش او نهان» است و «خروش او، عیان»! 

دریا در دل، «مروارید تابناک» دارد و بر لب «خس و خاشاک»! 

دَردِ دریا «تحقیرِ نُخبگان» است و «توقیرِ پَخمگان»!

 «جامعه سرب و سراب» چون «دریای آب»

«مرواریدهای نغز» را در دل نهان می دارد 

و «پلیدهای بی مغز» را بر لب می آورد!

این ها را بر «صَدر می نشانَد» و آن ها را با «غَدر می رانَد»!

در اینجا «چاپلوسان عزیز»اند و «دستبوسان صاحب همه چیز»؛

اما «ورجاوندان،خوار»اند و «خردمندان در حصر و حصار»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

 توقیر: بزرگ داشتن،تعظیم و احترام

نغز: خوب،نیکو،لطیف،هر چیز بدیع که دیدنش خوشایند باشد

غَدر: خیانت،بی وفایی،مکر و فریب،پیمان شکستن

ورجاوند:بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1396 | 6:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد587 )   

 

«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار»

Image result for ‫قطره ها‬‎

من دو قطره «آب زلال» و نیز دو تکه «سنگ رمال» را دیدم 

كه «به هم نزدیک» و «با هم شریک» شدند. 

قطره ها «با هم نشستند» و «به هم پیوستند»

و یك «قطره بزرگ تر» و «شطره سترگ تر» را تشکیل دادند ؛ 

اما دو تکه «سنگِ سخت» و «دَنگِ پَخت» هیچ گاه نتوانستند با هم یکی شوند. 

بنابراين دريافتم  هرچه سخت تر و قالبی تر باشیم ،

فهم و درک دیگران برایمان «دشوار تر» 

و راه همزیستی با آنان «ناهموارتر» است.

  در نتیجه نه «مکان سترگ شدن» داریم و نه «امکان بزرگ شدن». 

راه «تبادُل بیان ها» و «تعامُل با انسان ها»،

«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار» است!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

رمال: ریگ ها،شن ها(جمع رمل)

شطره:جزء،پاره ای از چیزی،نیمه چیزی 

دَنگ:آلت سخت شالی کوبی

پَخت:پهن،کوبیده 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 | 8:15 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد585 )  

 

 «شايسته سروري» و «بایسته برتری» 

 

 

 من کسی را دیدم که «پیشانی پُرآژنگ را می خَست» 

و با سر، «ده ها سنگ را می شکست» ، 

اما در برابر «سركشان سَفّاک»،«سر بر خاك» مي نهاد. 

 سري «شايسته سروري» و «بایسته برتری» است 

كه جز در برابر «طریقت حق» و «حقیقت مطلق» فرود نيايد. 

 سری را باید ستود که «تخت های نیرنگ» را بشکند،نه «تخته های سنگ»را!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------

پرآژنگ: پرچین و چروک،پرچین و شکن

خستن: آزردن،زخم کردن،آزرده کردن

سفّاک: خونریز

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 | 6:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد582

 

«اوج انسانی و «موج مهربانی»

 Image result for ‫گذشت‬‎

 بسياري از «تنگ نظران» و «نیرنگ باوران»، 

«بخشايش گناه» و «پیرایش نگاه» را نشانه كوچكي  «می انگارند»

و «دشنام به دشمن» و «انتقام از تردامن» را علامت بزرگي «مي پندارند». 

در حالی که اگر «رسمِ آفرینش» و رفتار با «خصمِ بینش»چنين است؛ 

چرا «یکتای داور» و «خدای بخشایشگر» اين قدر بزرگ است؟! 

بنابراین آن چه «انسان را بزرگوار» و «انسانیت را ماندگار» می کند،

«اوج انسانی و «موج مهربانی» است!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------

تردامن: گناهکار،آدم بدنام،مجرم

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 | 7:6 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |


 

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد581 )

 

«پند پیر» یا «تلخند تحقیر»؟!

 

من «کوچه ای تنگ» و «کهنسالی بافرهنگ» را دیدم که از آن کوچه خارج می شد. 

  آن «پیر تکیده» و «کهنسال جهاندیده»به من گفت : 

نرو که این «کوچه بن بست» است و حاصلِ تلاشت،«شکست» !

 ولی من «پند پیر را نشنیدم» و حاصل عمری «تجربه و تدبیر را نفهمیدم»!

تا «تهِ کوچه زندگی تاختم» و خود «بن بست ستیزندگی را شناختم».

هنگامی که با «نگاه تفته» ،«راه رفته» را برگشتم و به سر کوچه رسیدم ،

دیگر «پیر» و «زمینگیر» شده بودم !! 

 هر که در «پند پیر» ،«تامّل» نکند

ناگزیر «تلخند تحقیر»را «تحمّل» خواهد کرد!


#شفیعی_مطهر

---------------------------

تکیده: لاغر،ضعیف،باریک

ستیزندگی: لجاجت،جدال،ستیزه جویی

تَفته: گداخته،سوخته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar
 

 


موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396 | 8:17 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |