لزوم شناخت غرب

عزیزان فرزانه و فرهیخته !

حدود یک ماه از ورود ما به خاک آمریکا می گذرد. در این مدت من ده ها مطلب مصور و مستند درباره سرزمین و مردم آمریکا در وب نامه و صفحه فیس بوک خود به محضر شما اندیشمندان فکور تقدیم داشته ام. بسیاری از شما عزیزان با صد ها کامنت و لایک مرا به نسبت به ادامه و استمرار این رویه و روش تشویق کرده اید و برخی عزیزان عجول و در عین حال دلسوز نیز با شتاب در داوری کم لطفی فرموده و حتی گاهی قلمشان مدار ادب را دریده و مرزهای خرد را درنوریده است.البته من تا کنون نه تنها اندک جسارتی به محضر هیچ عزیزی نکرده ، بلکه حتی پاسخ نیز نداده ام.گر چه فرزانگانی فکور در کامنت های خود کوشیده اند پاسخ هایی شایسته و نقدهایی بایسته به این نقادان دلسوز بدهند.

به هر صورت من از همه شما اندیشمندان ادب پرور - فارغ از منتقد یا موید - صمیمانه سپاسگزارم که با نقدهای سازنده و رهنمودهای ارزنده خود بر آرایش سخن و پیرایش این چمن کمر بسته اید و به نقادی نشسته اید.

...و اما سخنی که  امروز نقد آن بایسته و نقل آن شایسته می نماید این است که «غرب» را که یکی از نمادها و نمودهای شاخص آن«سرزمین و مردم آمریکا»است،باید شناخت.بدیهی است هیچ خردورز فرزانه،نمی تواند هیچ دگراندیش بیگانه را نشناخته نه بپذیرد و نه با او بستیزد.بل باید نخست او را شناخت و ضعف و قوتش را روشن ساخت،سپس خود و جامعه خود را از ضعف هایش پیراست و به قوت هایش آراست.

سرزمین و جامعه آمریکا نیز چون همه سرزمین ها و جوامع دنیا آمیزه ای است از نقاط ضعف و قوت،زشتی و زیبایی ،بدی و خوبی ،تندی و کندی،درستی و نادرستی،عقلانی و احساسی ،بخردی و بی خردی،داد و بیداد،فرودستی و فرادستی و....اما هر چه هست ما ناگزیر از شناخت آن هستیم. در پویش هر راه ناگزیر از پویه پستی ها و بلندی هایی هستیم.هیچ راهی هموار و بی گدار نیست،هیچ فرودی نشانه سقوط و هیچ فرازی علامت صعود نیست؛باید کل راه را ارزیابی کرد.

بنابراین در همه نوشتارهای شناختی سرزمین و جامعه آمریکا هیچ «حسنی» نشانه« تحسین» ،و هیچ« قبحی» علامت «تقبیح» کل جامعه آمریکا نیست.

در این باب مقال، بسیار است و مجال ،اندک.فعلا این زمان بگذار تا وقتی دگر...


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : پنج شنبه 30 مرداد 1393 | 20:39 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

روزی رسان خداست !

امروز محمد برای درمان یکی از دندان هایش به دندان پزشکی رفته بود.پس از بازگشت حال او را پرسیدم.پاسخ داد که هزینه پرکردن و روکش دندان 2000 دلار می شود. البته نصف آن یعنی 1000 دلار آن را بیمه می پردازد.
گفتم : به هر صورت چاره ای نیست.باید دندان را درمان کرد.
آن گاه خاطره دندان درد دوران نوجوانی خود را برایش گفتم:
در نوجوانی یکی از دندان های آسیایم کمی به اصطلاح کرم خورده و درد
می کرد.نزد دندان پزشک تجربی معروف آن روز کاشان آقای « ر » رفتم.ایشان پس از معاینه گفت:
خب ! کمی از دندونت کرم خورده و باید پر کرد. گفتم : هزینه پرکردن اون چقدر میشه؟
پاسخ داد :اگر پر کنم هزینه اش 20 تومان(200 ریال آن زمان) میشه،ولی اگر بکشم سه تومان.
من چون 20 تومان را نداشتم ،گفتم : بکش !!
...و لحظاتی بعد یک دندان بزرگ آسیا را ،در حالی که به اندازه یک خال آن سیاه بود،جلوم گذاشت!
آن گاه از این پسرم و سایر فرزندانم خواستم که هیچ گاه مراجعه کننده نیازمندی را به خاطر نداشتن پول از در نرانید و مسئله مهم شما حل مشکل او باشد،نه کسب درآمد شما!
روزی رسان خداست !


موضوعات مرتبط: خاطرات

تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393 | 17:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

ساعتی در دانشگاه ایالتی دلاور

امروز عصر فرصتی پیش آمد تا بازدیدی از دانشگاه ایالتی دلاور داشته باشیم.

ایالت دلاور واقع در منطقه میانه آتلانتیک به دلیل این که به راحتی از هوا، راه آهن یا جاده قابل دسترسی است، خود را به عنوان "نزدیک به هر مکانی که هستید" اعلام می کند.

مرکز ایالت: دوور

جمعیت: بیش از 907،000 نفر در دلاور زندگی می کنند.

موقعیت جغرافیایی: این ایالت کوچک مسطح با 48 کیلومتر عرض، 154 کیلومتر طول و مساحت 6،452 کیلومتر مربع در کرانه شرقی دریا در ایالات متحده قرار دارد.

آموزش عالی: دانشگاه دلاور و دانشگاه دولتی دلاور هر دو مدرک های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می کنند. کالج وسلی، وابسته به کلیسای متحد متدیست ها، در سال 1873 پایه گذاری شد و قدیمی ترین کالج خصوصی این ایالت است.

صنایع مهم شامل تولید مواد شیمیایی (E.I دو پونت دی نیموروس و کمپانی، یکی از بزرگ ترین شرکت های مواد شیمیایی دنیا در این ایالت قرار دارد)، تولید و ساخت ابزار علمی و چاپ است.

چهره های نامی دلاور شامل بایدن، معاون رئیس جمهوری، هنری هیملیچ جراح و والری برتینلی هنرپییشه است.

ارتباط بین المللی: میاگی پریفکچر ایالت خواهر خوانده دلاور در ژاپن است.

دانستنی های جالب:

این ایالت نام خود را از توماس وست، سومین بارون دلا وار، یک نجیب زاده انگلیسی و اولین فرماندار مستعمره نشین ویرجینیا گرفته است.
بیش از 50 درصد شرکت های بزرگ دولتی– 60 درصد شرکت های فورچن 500 – در دلاور ثبت شده اند.
· به دلیل این که دلاور مالیات بر فروش ایالتی ندارد، مکان مورد علاقه برای تفریح هم برای ساکنان و هم برای بازدیدکنندگان است.
در تصویر دو کلاس از کلاس های دانشگاه دلاور را می بینید.
عکس ‏علیرضا شفیعی مطهر‏
عکس ‏علیرضا شفیعی مطهر‏

 


موضوعات مرتبط: خاطرات

تاريخ : سه شنبه 28 مرداد 1393 | 21:38 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

  اعتماد مردم ،بزرگ ترین سرمایه

ما دو روز  در نیویورک اقامت داشتیم.به منظور تامین محل اقامت محمد پسرم با استفاده از یک سایت اینترنتی یک باب آپارتمان مبله با کلیه وسائل به مدت دو روز اجاره کرد.

به محض ورود به شهر بزرگ و 20میلیون نفری نیویورک با استفاده از GPS سریعا آدرس منزل را در محله بروکلین یافتیم.البته برای یافتن محل پارک ماشین نیم ساعتی معطل شدیم.

 صاحبخانه ما جوانی سیاه پوست و اصالتا از حوزه کارائیب بود.او با روی خوش و برخوردی بسیار گرم ما را به درون خانه دعوت کرد و همه قسمت ها و وسائل را دقیقا به ما نشان داد و توضیحات لازم را درباره هر قسمت ارائه داد.

موقع رفتن ضمن دادن شماره تلفن اصرار کرد که هر کاری داشتید یا زنگ بزنید و یا به ما در طبقه بالا خبر بدهید.

او پس از رفتن هم هر چند ساعتی یک بار تماس می گرفت و از وضع ما و آمادگی برای رفع مشکلات احتمالی اعلام آمادگی می کرد.

وقتی در یخچال را باز کردیم، آن را پر از میوه،آب و آب میوه و بعضی خوراکی های دیگر یافتیم.البته من در برخی هتل ها و خانه های معلم در ایران نیز دیده بودم که در یخچال آب میوه و خوراکی می گذارند،ولی در صورت مصرف با قیمت های گزاف پولش را با مسافر حساب می کنند.

به هر صورت ما در حد نیاز از خوراکی ها استفاده کردیم. در  دو روزی که ما در خانه شان بودیم، خود و خانواده اش مرتب سر می زدند و زنگ می زدند و حال و احوال می پرسیدند.

در موقع تحویل خانه و ترک آن هم با کمال خوش رویی بنا درخواست او عکس یادگاری مشترک گرفتیم.او وقتی کلید را تحویل می گرفت اصلا نگاهی به خانه و وسائل و حتی یخچال نکرد.فقط گفت در موقع رفتن در را به هم بزنید و بروید. در ازای همه این خوش رفتاری ها بعدا فقط تلفنی خواهش  کرد که در صورت رضایت در سایت مربوطه نظر مساعد و مثبت خود را بنویسید .

البته ما چنین کردیم و او نیز متقابل در همان سایت از ما ابراز رضایت و خشنودی کرد.

نکته مهم این است که من احساس کردم در جامعه آمریکا هر کس که کالا یا خدمتی ارائه می دهد، خواهان بازخورد آن و تامین رضایت مشتری است،زیرا استمرار موفقیت خود را در کسب رضایت مشتری می داند. در حالی که در بعضی از جوامع برای رضایت مشتری و پی آمدهای آن حسابی باز نمی کنند و رضایت و عدم رضایت مشتری برایشان جایگاهی ندارد .گویی مطمئن هستند که هیچ گونه ارزیابی و پیگیری در کار نیست.

ولی این آمریکایی می داند همه کارها و خدمات او در همین سایت ارزیابی می شود و در مرئی و منظر همه مشتریان اوست. 

در آمریکا همه مناسبات مالی و داد و ستد افراد و حساب های بانکی به طور اتوماتیک رصد و ارزیابی می شود و کوچک ترین بدحسابی در سابقه شهروند - حتی خارجی - اثرگذار است!

غمگنانه به یاد این سخن امام علی(ع) افتادم که به مالک و همه فرمانروایان توصیه می کند:

«زنهار ! نیکوکار و بدکار در نظر تو یکسان نباشد؛زیرا این کار موجب نومیدی نیکوکار و جرات یافتن بدکار می شود.»


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : شنبه 25 مرداد 1393 | 19:38 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

آیین شمع زنی در کلیسا!!
 
ما در جای جای ایران هزاران مرقد و مقبره با نام امامزادگان شریف داریم.مردم باورمند سنتی بنا به یک آیین قدیمی با نذر و نیاز و برای استجابت دعاهای خود در مرقد امامزاده ها شمع هایی روشن می کنند.
من در کلیساهای برخی از کشورها از جمله کلیساهای متعدد و تاریخی و باستانی ارمنستان نیز این رسم و آیین را دیده ام. در ارمنستان یک کلیسای باستانی را دیدم که از بس مردم در آن شمع روشن می کردند،متولیان امر نگران شده بودند که دود برخاسته از شعله شمع ها کم کم سقف کلیسای تاریخی را سیاه کند.بنابراین آنان با ساختن سالنی دیگر ویژه شمع روشن کردن از مومنان مسیحی خواسته بودند که آیین شمع زدن را در سالن جدید اجرا کنند.
 در کلیسایی در واشنگتن صحنه ای جالب از آیین شمع زنی را دیدم.اینان کوشیده بودند که صنعت و مدرنیته را در خدمت سنت و آیین شمع زنی درآورند. بدین صورت که محفظه ای شیشه ای ساخته بودند و در آن تعدادی حباب  شیشه ای قرمز رنگ قرار داده و داخل هر حباب لامپی شمع گونه زده بودند.
هر مومن مسیحی که نذری می کرد، مبلغی را به داخل دستگاه می انداخت و به اندازه میزان پول خود ،شاسی یک یا چند لامپ را فشار می داد و لامپ او تا مدتی مشخص روشن می ماند.
دستگاه مدرن شمع زنی را در زیر می بینید: 

 عکس: ‏آیین شمع زنی در کلیسا!!
ما در جای جای ایران هزاران مرقد و مقبره با نام امامزادگان شریف داریم.مردم باورمند سنتی بنا به یک آیین قدیمی با نذر و نیاز و برای استجابت دعاهای خود در مرقد امامزاده ها شمع هایی روشن می کنند.
من در کلیساهای برخی از کشورها از جمله کلیساهای متعدد و تاریخی و باستانی ارمنستان نیز این رسم و آیین را دیده ام. در ارمنستان یک کلیسای باستانی را دیدم که از بس مردم در آن شمع روشن می کردند،متولیان امر نگران شده بودند که دود برخاسته از شعله شمع ها کم کم سقف کلیسای تاریخی را سیاه کند.بنابراین آنان با ساختن سالنی دیگر ویژه شمع روشن کردن از مومنان مسیحی خواسته بودند که آیین شمع زدن را در سالن جدید اجرا کنند.
در کلیسایی در واشنگتن صحنه ای جالب از آیین شمع زنی را دیدم.اینان کوشیده بودند که صنعت و مدرنیته را در خدمت سنت و آیین شمع زنی درآورند. بدین صورت که محفظه ای شیشه ای ساخته بودند و در آن تعدادی حباب  شیشه ای قرمز رنگ قرار داده و داخل هر حباب لامپی شمع گونه زده بودند.
هر مومن مسیحی که نذری می کرد، مبلغی را به داخل دستگاه می انداخت و به اندازه میزان پول خود ،شاسی یک یا چند لامپ را فشار می داد و لامپ او تا مدتی مشخص روشن می ماند.
دستگاه مدرن شمع زنی را در زیر می بینید:‏



تاريخ : یک شنبه 12 مرداد 1393 | 16:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

تفاوت های فرهنگی ایران و آمریکا / 8

- من نمی دانم جمعیت معلولان آمریکا نسبت به جمعیت آن چقدر است؛اما قطعا مثل همه کشورهای جهان معلولان درصد کوچکی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.نکته ای که در اینجا زیادتر از معمول به چشم می خورد این است که در جای جای شهرها و جاده ها موارد بسیاری از تسهیلات و امتیازاتی دیده می شود که در طراحی مبلمان شهری برای معلولان در نظر گرفته شده است.در پارکینگ های شلوغ که کمتر جایی برای پارک خودروها پیدا می شود،بهترین و بیشترین جایگاه را برای معلولان منظور کرده اند.در گذرگاه ها و معابر نیز امکانات و تسهیلاتی جالب برای این قشر شایسته در نظر گرفته اند.

حتی تلویزیون های آمریکا نوعا علاوه بر پخش گفتار برای عموم ،برای ناشنوایان نیز دارای زیرنویس است.


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : شنبه 11 مرداد 1393 | 15:46 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

تفاوت های فرهنگی ایران و آمریکا

هنگامی که یک شهروند ایرانی برای نخستین بار وارد آمریکا می شود،می تواند تفاوت هایی را در رفتارهای فرهنگی - اجتماعی این کشور مشاهده کند.

من صرف نظر از نقاط ضعف و قوت هر مورد برخی از تفاوت های محسوس را بیان می کنم:

1- رانندگان خودروها در خیابان ها و جاده های آمریکا قوانین راهنمایی و رانندگی را با دقت بیشتری رعایت می کنند.در مواقع ترافیک به ندرت دیده می شود که راننده ای با لایی کشیدن لاین خود را عوض کند.
ضمنا عابران پیاده نیز سعی می کنند از محل ویژه خود عبور کنند.در نتیجه به نظر می رسد هر کس می کوشد حق و حدود خود و دیگران رعایت کند.


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393 | 16:58 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 

عکس: ‏بازدید از کلیسای تاریخی ملی واشنگتن
تشییع جنازه رونالد ریگان از این کلیسا صورت گرفت.
ساخت این کلیسا از سال 1893 آغاز  شد و در سال 1390 در زمان جرج بوش پدر به پایان رسید.‏

بازدید از کلیسای تاریخی ملی واشنگتن

تشییع جنازه رونالد ریگان از این کلیسا صورت گرفت.
ساخت این کلیسا از سال 1893 آغاز شد و در سال 1390 در زمان جرج بوش پدر به پایان رسید.


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : چهار شنبه 8 مرداد 1393 | 15:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

کاخ سفید (White House)
کاخ سفید ، محل اقامت رسمی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است . مدت کوتاهی پس از اتمام آن در سال 1800 ، این ساختمان به کاخ سفید ملقب شد و این نام در حدود یک قرن بعد به عنوان نام رسمی این ساختمان انتخاب شد.

به اتفاق همسرم و میثم در برابر کاخ سفید

عکس: ‏کاخ سفید (White House)
کاخ سفید ، محل اقامت رسمی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است . مدت کوتاهی پس از اتمام آن در سال 1800 ، این ساختمان به کاخ سفید ملقب شد و این نام در حدود یک قرن بعد به عنوان نام رسمی این ساختمان انتخاب شد.
به اتفاق همسرم و میثم در برابر کاخ سفید‏
کاخ سفید / در کنار همسر و پسرم میثم
کاخ سفید (White House)
کاخ سفید ، محل اقامت رسمی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است . مدت کوتاهی پس از اتمام آن در سال 1800 ، این ساختمان به کاخ سفید ملقب شد و این نام در حدود یک قرن بعد به عنوان نام رسمی این ساختمان انتخاب شد.


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : سه شنبه 7 مرداد 1393 | 15:16 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

                    عید فطر  : جشن رهایی

 

 

 

         هر روزی که در آن خدا نا فرمانی نشود، آن روز عید است .                   " امام علی(ع) "

          بود آن روز بر ما عید مطلق

         که در جنبش در آید پرچم حق

   عید نماد پیروزی شادمانی  جشن و نشاط است . عید فطر جشن پیروزی سپاه سپیده بر نیروهای شبرنگ اهریمنی است . دین باوران سبزدل، جان را در جویبار رمضان شسته ، سپاه سیاه شب را درهم شکسته و بر اریکه سپید سحر ، رهایی از قفس  و پیروزی بر هوا و هوس را جشن می گیرند .

     روزه داری که در لحظات پر رمز و راز رمضان دل را از زباله رذایل پیراسته و با زیور قضایل آراسته ، عید فطر را جشن پیروزی و آغاز بهروزی می داند .

     اوج و عروج پرنده دل در گروی خروج از گل است . تا پرنده دل از گل نرهد، بر اوج فضایل نپرد . 

ایمان شیرازه کتاب زندگی است . بدون این شیرازه  کتاب روزهای زندگی  اوراق پراکنده ای است در دست باد . 

صحیفه حیات  صفحاتی است از آفات . هر برگی به رنگی  و هر رنگی سایه ای از ننگی است . 

      روزه داران پیروز ، ستارگان ثواب را از آسمان آبی محراب صید کرده اند . ستارگانی که دل را صفا می بخشند و درد دل را شفا . نمازشان ضریح سبز یاد است و تسبیح سرخ فریاد . 

آنان با این سیمرغ زرین از قاف زمین، به طواف یقین می رسند . 

روح انسان پرنده ای خوش آهنگ است و دنیا قفسی تنگ . نماز کلید طلایی رهایی است از این زندان تنگ تنهایی . روزه داران  نماز را تنها همدم تنهایی و یگانه شاهد شکیبایی می دانند و بر این باورند که هر که از بند " تن " رها شود ،در جمع " تن " ها ، " تنها " شود ! اینان رهاتر از موج اند و فراتر از اوج .

       آن دلسوخته خودساخته - شریعتی - گفت : "

      " علی تنهاست !" آری چون انسان در این دنیا تنهاست . اگر یاد سبز خدا نبود،  چه کسی حجم زرد تنهایی های انسان را پر می کرد ؟!

       اگر امید سبز " قرب الهی " در دل نمی شکفت ، چسان می شد این " غربت " را در گل نهفت ؟!

      اگر نبود این  " ذکر زلال " ،" فکر ضلال " انسان را ملول می ساخت و پیوسته در " ملال " می سوخت !

      در عید سعید فطر روزه دار پیروز  سر فراز و دل فروز، پیروزی یک ماه مجاهدت را جشن می گیرد . او یک ماه از هوا و هوس گریخته و با دیو نفس درآویخته . دل را با یاد دلدار نرم  و با عشق او گرم کرده است .

      تیره دلان زهر زور نوشیده اند و او نهر نور . آنان از ضلال سراب سیراب شده اند و او از ذکر زلال محراب . دیگران در فکر فریب اند و او در ذکر حبیب . بی خدایان در دام غرور اسیرند و او ،سیر . آنان در زنجیر اسارت اسیرند و او بر سریر امارت، امیر . بندگان هوس با خوردن خوشگوار خوش اند و او با دل سپردن به یار . آنان به خاک دل بسته اند و او از افلاک وارسته . دنیا دوستان فریفته حباب اند و او شیفته حبیب . اینان در تمنای خیال اند و او در " منا"ی وصال . 

 

          روز اول ماه شوال عید فطر - یکی از دو عید بزرگ جهان اسلام - است . جشن و سرور این عید فرخنده به خاطر پیروزی و موفقیت در رزم بزرگ و آزمون سترگ روحی و جسمی و انجام یک فریضه ارزشمند دینی و پایان یک ماه تمرین هوس سوز و زندگی ساز " روزه " است . 

     دین باوران حق یاور هر ساله در ماه مبارک رمضان در پرتو یک ماه روزه داری و تزکیه  با زلال " عبادت" ، ضلال " عادت " را می شویند و با پای " جان" ،راه " جانان " را می پویند . عید فطر جشن وصال است و مرحله ای از کمال .

       جشن و سرور عید فطر با دو عبادت اصیل آغاز می شود : تجدید پیمان با خالق و تحکیم پیوند با مخلوق .

      مسلمین با تکبیر نماز عید به نیایش با خدا می پردازند و با پرداخت زکات فطره  فقر و فاقه را ریشه کن می سازند . جالب است که ویزای ورود به نماز عید فطر  پرداخت زکات فطره است . پرداخت فطریه نشانه تحکیم پیمان و پیوند اغنیا با نیازمندان و فرودستان جامعه است . اگر این فریضه مالی به صورت صحیح اجرا شود،  بسیاری از مشکلات مالی و اجتماعی جامعه اسلامی برطرف می گردد . ادای این زکات  گامی است به سوی استقرار عدالت اجتماعی . عدالتی که تضمین کننده پویایی و پایایی نظام اجتماعی است .

       عید سعید فطر - جشن پروزی حق باوران - بر همه یاوران حق مبارک باد !

                    ( نویسنده : سیدعلیرضا شفیعی مطهر )

          


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : دو شنبه 6 مرداد 1393 | 16:11 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 اعتماد، بزرگ ترین سرمایه

اعتماد ! اعتماد ! اعتماد !

یک حکیم ژاپنی می گوید : اگر مرا بین سه چیز :

۱-قوت و غذای مردم

۲-امنیت مردم

۳-اعتماد مردم

مخیر کنند که یکی را برگزینم و دو تا را رد کنم، با آن که غذا و امنیت مردم بسیار مهم و حیاتی است ، اما من بی تردید "اعتماد مردم"را برمی گزینم .

زیرا با داشتن اعتماد مردم آن دو مورد و همه چیزهای دیگر به دست می آید.

اعتماد مردم کیمیای کمیابی است که قطره قطره به دست می آید . مبادا که با سهل انگاری سیلاب وار آن را هدر دهیم !!

حالا دو نمونه از برخورد مسئولان با مردم را در دو جامعه ایران و آمریکا به تماشا بنشینیم:

1- یک نمونه در ایران:

ما برای سفر به آمریکا برای دریافت ارز مسافرتی به بانک ملت مراجعه کردیم.بانک مزبور برای پرداخت 300 دلار ارز مسافرتی مدارک زیر را درخواست کرد:

1- اصل گذرنامه و کپی آن

2 - اصل ویزا و کپی آن

3- اصل بلیت و کپی آن 

4- اصل فیش واریز 75 هزار تومان عوارض خروجی و کپی آن 

5- مبلغ 805 هزار تومان پول نقد

همه این مدارک را فقط دو روز پیش از حرکت باید به بانک تحویل داد تا حواله سیصد دلار را بدهند.البته ارز مسافرتی فقط در لحظه پرواز در فرودگاه قابل پرداخت است!جالب است که بابت پرداخت هر دلار مبلغ 2684 تومان پول نقد از مشتری می گیرند،اما به گونه ای برخورد می کنند که گویا هدیه ای رایگان می دهند!!

ارزیابی این مکانیسم بیانگر این است که همه دروغگویند مگر این که عکس آن ثابت شود!!

2- یک نمونه در آمریکا:

پسرم محمد می گفت :

من پس از یک سال اقامت در آمریکا نامه ای از اداره دارایی اینجا دریافت کردم بدین مضمون که:«ما (دارایی) در طول سال گذشته مبلغ حدود 1000 دلار از حقوق دریافتی شما از دانشگاه را به عنوان مالیات برداشت کرده ایم.

حال اگر شما با حقوق خود هزینه هایی انجام داده دای که فکر می کنید خارج از شمول مالیات است،موارد را اعلام کنید تا نسبت به واریز مبلغ مذکور به حسابتان اقدام کنیم.»

من صورتی از هزینه های خود را طی نامه ای (بدون هیچ مدرکی) به اداره دارایی اعلام کردم و آنان کل مبلغ هزار دلار را به من برگرداندند!!

نکته:

آیا اصل برائت که یک اصل اصیل اسلامی است ،ایجاب نمی کند که در رفتار به آن ما بر بیگانگان پیشی بگیریم!!

آیا نگرانی امام علی(ع) در وصایای گرانبارشان ناظر به این گونه رفتارها نیست:

«الله !الله! فی القرآن! فلایسبقنکم بالعمل به غیرکم!!»

خدا را !خدا را ! درباره قرآن.مبادا بیگانگان در عمل کردن به آن از شما پیشی گیرند!!


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : یک شنبه 5 مرداد 1393 | 15:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

 
 

یکی از مشکلات اجتماعی هر جامعه ای از جمله جامعه ما عدم رعایت نظافت پارک ها،جنگل ها،گردشگاه ها و معابر عمومی است.بدیهی است هر شهروند اگر خود را موظف به حفظ پاکیزگی و نظافت این مکان های عمومی بداند،همه شهروندان جامعه می توانند از مزایای دلپذیر آن برخوردار شوند.نهادینه شدن این فرهنگ از اهم رسالت های روشنگران جامعه است.
نکته جالبی که من این روزها در عموم گردشگاه ها،پارک ها،کوهستان ها،جنگل ها و سایر مکان های عمومی آمریکا دیدم این بود در ورودی های این مکان ها دسته هایی از کیسه های مشمایی گذاشته بودند تا هر شهروند با برداشتن یکی از کیسه ها همه زباله ها از جمله فضولات سگ های خود را در آن بریزند و سپس در سطل زباله بیندازند.
عکس: ‏فرهنگ نظافت در گردشگاه های همگانی
یکی از مشکلات اجتماعی هر جامعه ای از جمله جامعه ما عدم رعایت نظافت پارک ها،جنگل ها،گردشگاه ها و معابر عمومی است.بدیهی است هر شهروند اگر خود را موظف به حفظ پاکیزگی و نظافت این مکان های عمومی بداند،همه شهروندان جامعه می توانند از مزایای دلپذیر آن برخوردار شوند.نهادینه شدن این فرهنگ از اهم رسالت های روشنگران جامعه است.
نکته جالبی که من این روزها در عموم گردشگاه ها،پارک ها،کوهستان ها،جنگل ها و سایر مکان های عمومی آمریکا دیدم این بود در ورودی های این مکان ها دسته هایی از کیسه های مشمایی گذاشته بودند تا هر شهروند با برداشتن یکی از کیسه ها همه زباله ها از جمله فضولات سگ های خود را در آن بریزند و سپس در سطل زباله بیندازند.
نمونه ای از کیوسک نصب شده حاوی کیسه های زباله را در این تصویر می بینید.‏


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : یک شنبه 5 مرداد 1393 | 7:47 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

بازدید از یکی از پارک های جنگلی اطراف نیوآرک

ب
اه نظر می رسد که شهر کوچک و دانشگاهی «نیوآرک» ایالت دلاور را در قلب جنگلی بزرگ و انبوه بنا کرده اند.همه اطراف شهر و حتی فضاهای خالی شهر را پوششی سبز از جنگل های انبوه و فشرده در بر گرفته است.
پریروز با خانواده به یکی از پارک های جنگلی مشرف بر دریا در ایالت مریلند در مجاورت نیوآرک رفتیم.
تصاویر پیوستی یادگار این گشت و گذار ماست.
عکس: ‏بازدید از یکی از پارک های جنگلی نیوآرک
به نظر می رسد که شهر کوچک و دانشگاهی «نیوآرک» ایالت دلاور را در قلب جنگلی بزرگ و انبوه بنا کرده اند.همه اطراف شهر و حتی فضاهای خالی شهر را پوششی سبز از جنگل های انبوه و فشرده در بر گرفته است.
پریروز با خانواده به یکی از پارک های جنگلی مشرف بر دریا در ایالت مریلند در مجاورت نیوآرک رفتیم.
تصاویر پیوستی یادگار این گشت و گذار ماست.‏
بازدید از یکی از پارک های جنگلی مریلند
فانوس دریایی یادگاری از دوران جنگ های استقلال آمریکا
عکس: ‏بازدید از یکی از پارک های جنگلی مریلند
فانوس دریایی یادگاری از دوران جنگ های استقلال آمریکا‏


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : شنبه 4 مرداد 1393 | 17:44 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

بازدید از یکی از پارک های جنگلی مریلند

فانوس دریایی یادگاری از دوران جنگ های استقلال آمریکا
عکس: ‏بازدید از یکی از پارک های جنگلی مریلند
فانوس دریایی یادگاری از دوران جنگ های استقلال آمریکا‏


موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : شنبه 4 مرداد 1393 | 17:42 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |

نکته های ناب یک سفر / 2

 از اول مردادماه جاری من به اتفاق همسر و پسرم میثم برای دیدن پسر دیگرم محمد که در شهر «نیوآرک» آمریکا در دانشگاه«دلاور» در دوره دکترای مکانیک تحصیل می کند،روانه آمریکا شدیم.

به توصیه اکید استاد دکتر سرکار آرانی تصمیم دارم هر روز نکته های جالب سفر را با نگرشی فرهنگی برای دوستان بنگارم .

***************
تکریم انسان یا تحقیر شهروندان؟!

از مطلع الفجر نزول آیه«لقد کرمنا بنی آدم...» تا کنون ما مسلمانان به پای پرچم «کرامت انسان» بر طبل« فرهنگ سازی» می کوبیم.اما چقدر در عمل توانسته ایم جامعه ای براین پایه بنا کنیم؟

دیروز من به اتفاق همسر و فرزندانم میثم و محمد برای تهیه مواد غذایی و ضروری منزل به یکی از فروشگاه های بزرگ شهر نیوآرک (در آمریکا) رفتیم. این فروشگاه مثل فروشگاه های رفاه،هایپر و...در ایران و بلکه بزرگ تر بود.

نکته ای که برای من جالب بود ،این بود که در همه مراحل گردش در بین قفسه های فروشگاه و انتخاب کالاها و اجناس و حتی تا زمان پرداخت وجه کالاهای خریداری هیچ حضوری از کارکنان فروشگاه را احساس نکردیم.البته من منکر نصب دوربین های مداربسته در همه فروشگاه ها و...نیستم؛اما این که کسی را ناظر رفتارم ببینم و این حضور مرا از سرقت کالاها بازدارد،مشاهده نشد.

حتی وقتی همه کالاهای درخواستی خود را داخل سبد ریختیم،به هنگام پرداخت وجه ،محمد بانشان دادن کارت اعتباری خود به دستگاه الکترونیکی کد مربوط به او را فعال کرد.سپس محمد هولوگرام کالاها را یکی یکی به دستگاه نشان داد و دستگاه الکترونیک کل مبلغ خریداری ما را جمع زد و از حساب محمد برداشت کرد!

..و ما با کیسه های کالاهای خریداری شده بدون حتی یک کلمه سخن گفتن با مسئولان فروشگاه آنجا را ترک کردیم.

این مطلب مرا به یاد برخی فروشگاه ها در کشورمان انداخت که حتی در مواردی بازدید بدنی مشتری!! را جزو برنامه کار قرار داده بودند!!


موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : شنبه 4 مرداد 1393 | 8:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |